NMX– nordiske mesterskaber

Af Line Schulz

Torsdag d. 3. november kom der fra Niels Kim Hjort en god nyhed via mail: jeg var udtaget til det danske juniorlandshold og skulle løbe de 4,5 km til nm Cross. NMX foregik i år i Uddevalla i Sverige. Uddevalla ligger ca. 130 km nord for Göteborg. Det var nogle dejlige træningspas op til mesterskabet, da motivationen var stor.
Endelig kom afrejsedagen, fredag d. 11. november. Jeg skulle mødes med de øvrige jyske deltagere i Århus lufthavn kl. 8:20. Derfra fløj vi til København for at mødes med resten af de danske deltagere. Hvorefter vi sammen fløj til Göteborg. Fra Göteborg lufthavn kørte vi sammen med det finske hold, med bus, til Uddevalla. Vi ankom til vores hotel ca. kl. 14:00 – hvor vi gik direkte til frokost, da vi skulle træne på morgendagens rute kl. 15:00.
Ruten var en rundstrækning på 1,5 km med en meget stor bakke i starten af ruten, som jeg så skulle løbe 3 omgange på. Den var placeret ved siden af atletikbanen og en indendørshal med 200m rundbane.
Det var op til en selv hvor meget man ville løbe, på den ene time vi var på ruten. Jeg valgte at løbe to runder og derefter at strække meget ud i hallen bagefter. Efter træning tog vi tilbage til hotellet for at bade, spise og slappe af for mit vedkommende med kortspil sammen med Josefine Rytter, Caroline Tauson, Jeppe Harboe, Peter Glans og Simone Glad. På tekniskmøde, efter aftensmaden, fik vi de sidste informationer inden morgendagens løb. Derefter gik vi i seng for at være udhvilet til løbet.
Så blev det endelig lørdag hvor løbet fandt sted. Jeg skulle løbe kl. 11:15 og var derfor oppe ved 7:00 for at spise morgenmad og få kroppen i gang. Ude ved ruten mødtes jeg med min træner, der som en del af de andre juniorløberes trænere, var taget derop for at støtte mig, for at snakke om ruten og løbet. Vi varmede op sammen som vi plejer.  Flere af

Jeg lagde lidt hårdt ud og placerede mig blandt de forreste otte. Side om side med henholdsvis nummer 1 og 2 senere i løbet samt som forreste dansker. Desværre vrikkede jeg noget voldsomt om efter godt 1 km og det bragte mig lidt ud af rytme og kostede nok lidt i den sidste ende. På de to sidste omgange faldt jeg derfor lidt tilbage og endte lidt skuffet med en placering som nr. 18. Men dog foran 7 andre deltager – heriblandt to andre danske piger.
Jeg levede dog op til min udtagelse i det jeg blev placeret som fjerde dansker i mål.
Løbet var en stor og lærerig oplevelse og giver helt sikkert lyst og mod på mere.
Jeg har på sådan en tur lært rigtig meget om det at være med i et felt hvor alle er meget dygtige og det  fokus man derfor skal have for at kunne begå sig.
Jeg ser allerede nu frem til at gøre det bedre næste gang DAF kalder.